Derfor liker vi Adams Matkasse

Adams Matkasse er en spennende aktør, og en representant for en ny bransje som har funnet behov som dagligvarebransjen har ignorert. Vi ser nærmere på erfaringene med å få levert middagsingredienser på døren, og hvilke behov dette faktisk treffer. Å spare tid og penger var ikke blant dem.

1513738_482673335208638_124815046255313514_n

Bergens Tidende, 26.november 2014

 

Vi gjør oppmerksom på at innlegger IKKE er sponset.

Min første sommerjobb hadde jeg som 15-åring midt på 1970-tallet. Da jobbet jeg i den lokale dagligvareforretningen. Den gangen var navnet det i dag lettere politisk ukorrekte «SAMBO», men som den gang var en forkortelse for Samvirkelaget i Bodø. I dag ville det vel hett COOP, eller eventuelt Prix dersom «konseptet» tilsa det. Blant mine daglige oppgaver var å ta telefonen på lageret når kundene ringte inn sine handlelister. Jeg plukket så varene i butikken, og klargjorde dem i en banankartong for avhenting av samvirkelagets sjåfør som sørget for distribusjonen til kundene i nabolaget. Kassalappen ble lagt i kundens mappe, og gjort opp når kundene var i butikken neste gang.

Denne servicen har mer eller mindre forsvunnet ned i horisonten, sammen med den lokale nærbutikken. Det er mulig tjenesten fortsatt ytes i enkelte områder og overfor gode kunder med spesielt behov for å få mat levert på døren, men man skal ta hardt i for å si at dette er en markedsført tjeneste fra Rema, COOP eller Norgesgruppen i dag.

Bergens Tidende hadde 26.november et oppslag om de unge grunderne i bedriften Adams Matkasse, som på kort tid har nådd omsetning i 100 millioners-klassen ved å etablere hjemkjørings-tjenesten i de fire største byene her i landet. Et annet selskap i samme kategori er Godt Levert. Felles for begge er at kundene abonnerer på en kasse dagligvarer, levert på døren, og med tilhørende oppskrifter for å lage tre eller fem ukentlige middager. Den ellers utmerkede professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole er i avisen sitert på at «folk ønsker å kjøpe seg mer tid ved å slippe å gå i butikken og finne på middagsmat». Han tror videre dette tilbudet må konkurrere prismessig med å kjøpe de samme matvarer i butikken, og at det primært retter seg mot kunder i førti-årene, et kundesegment som er travel med etablering, jobb og barn samtidig. Han spår dermed at tjenesten blir et marginspill hvor aktørene er avhengig av å gjøre svært gode innkjøp av råvarer, og redusere distribusjonskostnadene til et minimum for å kunne få lønnsomhet.

Bayonneskinke med sennepssaus, folvapoteter og brokkoli under utvikling!

Bayonneskinke med sennepssaus, folvapoteter og brokkoli under utvikling!

Etter å ha vært i sving med matlaging etter Adams oppskrifter i noen uker i høst, kan vi si at våre erfaringer overhodet ikke matcher professor Andreassens oppfatninger om hva denne tjenesten egentlig handler om. Dette er ikke en tjeneste som sparer tid. Snarere tvert i mot. Om man betaler det samme eller marginalt mer enn i butikken for varene, viser seg også å være feil tankemodell. Her må professoren enten mangle innsikt i forbrukerens hverdag, eller praktisk erfaring med å gå i butikken.

Vi er fire i vår husstand, to voksne arbeidende, og to studerende ungdommer. Vi lever, som mange i vår situasjon, svært hektiske liv. Måltidene blir ofte til på ad hoc-basis, spist i farten, og i ukedagene nesten aldri gjennomført med alle til stede. Dessuten blir det ofte kjappe løsninger, kjøpt på tom mange på vei hjem fra jobb. Halvfabrikata, kjappe løsninger og ofte dyrt. I tillegg kjøper du ofte mer og andre varer, når du først er innom butikken. Ja, du føler det nærmest er inngangsbillett på et par hundrelapper bare for å gå i butikken, uansett om du skal ha noe eller ikke. Og skulle du virkelig ha noe, passerer du fort vekk 500 kr. Med dette forbruksmønsteret må du erfaringsmessig gå i butikken nesten hver eneste dag. Det blir dyrt det.

Hos oss er erfaringen med Adams Matkasse (3 dagers middag for 4 personer, levert på døren hver mandag kveld) at du ikke trenger tenke på å gå i butikken før fredag. Du må selvsagt handle tørrmaten dere skal ha til frokost og kvelds, men det er mye enklere nå å planlegge denne type innkjøp til en gang i uka. Da kan ingrediensene som ligger i Matkassen i sum gjerne koste noe mer enn du ville måtte betalt i butikken. Fordi dette endrer handlemønsteret ditt, sparer du likevel penger, totalt sett.

Så har vi dette med å spare tid. Etter at vi begynte med denne tjenesten, bruker vi sannsynligvis noe mer tid på matlaging enn det det ville koste av tid å handle varene. Men denne tiden er vi villige til å benytte, fordi utbyttet er langt rikere. Vi lager nå velsmakende og varierte middagsmåltider som vi sjelden eller aldri har laget i dette huset. Raspeballer, persisk gryterett, varmrøkt laks i pestopasta og fårikål er eksempler på retter som vi aldri hadde kommet på å sette på menyen. Og en annen ting; hvor stor andel av befolkningen vet hvordan en fennikel ser ut, enn si ha kjøpt grønnsaken i butikk? Nå har vi ikke bare fått den i hus, men vi har måttet gå inn på YouTube og lære oss å skjære den opp for å ha den i stekepannen. En anelse følelse av mestring!

Dersom du ser isolert på leveransen fra Adams Matkasse, så er det en oppskrift og ingredienser til å lage middagene, levert på døren. Men det som egentlig er tjenesten, er å finne på hva man skal servere til middag. Som kunder underkaster vi oss dermed Adams forslag. Tjenesten gjør det i tillegg enkelt ved at den er tilrettelagt slik at du har ingrediensene tilgjengelig – og med svært gode beskrivelser av hvordan du lager måltidet.

En nesten ubetalelig tilleggseffekt av dette abonnementet er at familien nå prioriterer høyt å være samlet til middagen i løpet av ukedagene, og ikke bare i helgen. Vi bruker mye mer tid rundt matbordet.

Hvorfor har matkasser levert hjem på døren blitt en suksess? Vi tror den har truffet et genuint behov i deler av befolkningen. Noen har behov for å spare tid ved at andre handler for en. For oss betyr det mer å få hjelp til stadig å finne på noe godt og næringsrikt å spise, å få den praktiske hjelpen og dytten til å skaffe råvarene til veie, en enkel beskrivelse av hva du gjør på kjøkkenet, samt ikke minst det å samles som familie rundt måltidet. Her har selskaper Godt Levert og Adams Matkasse sett behovet og vært i stand til å gjøre noe med det. De har dermed satt kunden og hans behov i sentrum, og utviklet en tjeneste som i dag omsetter for flere hundre millioner kroner årlig.

Dagligvareforretningene utgått av de store kjedene COOP, Norgesgruppen og Rema har sovet i timen. De fokuserer på lavest mulig pris, beliggenhet for butikker og varedistribusjon. De ulike konseptene til kjedene varierer på vareutvalg, prisnivå og grad av service og ferskvarer i butikkene. Problemet er at de har tatt utgangspunkt i seg selv som sentrum for begivenhetene. Kunden må tilpasse seg butikken. Han må selv oppsøke butikken, og stadig gjøre mer av logisitikkjobben. Det nyeste tilskuddet er jo at du selv må scanne varene på vei ut av butikken. En alternativ produktutvikling kunne vært å ikke bare tilby middagsretter eller menyforslag i butikken, men levert på døren hjemme. Men da ville du jo som konsument ikke kommet innom butikken og brukt penger på andre ting også. Det er muligens et av hindrene for dagligvarekjedene å tenke slik.

Adams Matkasse tenker helt annerledes. De setter kunden i sentrum, og leverer til kundens kjøkken. Det er den store forskjellen.

3 comments for “Derfor liker vi Adams Matkasse

  1. Anita
    27. november 2014 at 17:11

    Velskrevet og to the point, Morten. Vi er strålende fornøyd med Adam, gode lokale råvarer og spennende menyer.

  2. 28. november 2014 at 15:32

    Bra innlegg. Kan det tenkes at disse 100 millionene inkluderer deleieren Lines Matkasse som er kommet inn på eiersiden? Står ikke noe om det i artikkelen i BT. Imponerende er det uansett. Har snakket med mange som er strålende fornøyd slik som du skriver så er ikke rart de gjør det bra. Jeg lurer dog på om dette er en trend hvor kundene gjerne abonnerer noen måneder og deretter frafaller. Hva er dine tanker rundt dette? Jeg er helt enig at middagskassekonseptet er et kvalitetstidkonsept. Folk må fortsatt på butikken. Jeg tror ikke dagligvarekjedene sover i timen. Jeg tror de tenker at det er smartere at andre folk (gründere) utvikler konseptene for dem.

  3. Morten
    3. desember 2014 at 10:08

    Gode refleksjoner, Fredrik. Med såpass sterk vekst er det sannsynlig at de har endel frafall i abonnentmassen, og som de må erstatte ved å få dem på igjen, og selvsagt også stadig selge til nye. Sikkert smart av dem å operere med stor fleksibilitet, uten noen form for bindingstider, og at man kan veksle mellom 3 dager, 5 dager, en uke på og en uke av mv. Dette krever selvsagt gode støttesystemer i bakkant, for både å holde styr på volumet av leveransene, samt å begrense administrasjonskostnader.

    En interessant tanke at dagligvarekjedene inntar en vente-og-se tilnærming ved å la de yngre gründerne ta seg av risikopreget nyutvikling. Sentrale personer der er sikkert også kunder hos Adam el.l. for å følge med. For oss forbrukere er jo det en fordel dersom dette bidrar til at også dagligvarebutikkene utvikler sine konsepter over tid.

Comments are closed.