Historiene definerer merkevaren

En viktig forutsetning for at et selskap eller produkt skal kunne gjøre krav på å være en merkevare, er historiene. Vi har sett nærmere på hvordan Nike holder historien om Steve Prefontaine i hevd.

images-1

 

 

 

 

 

 

En genuin merkevare evner å predisponere konsumenten til å ønske og velge merket, og det til en høyere pris enn alternativene. De holdningene og assosiasjonene vi har til ulike merker, lagres i hjernen og fremkalles når behov gjør seg gjeldende. Assosiasjonene kan være navn, logotyper, design, farger, følelser og ikke minst historier. Historiene fungerer som mentale knagger vi «henger» våre oppfatninger om merket på. Historiene definerer merket.

Nike er en av de selskapene som utvikler og presenterer disse historiene, og gjør dem levende for oss vanlige forbrukere. Når du tenker på Nike, tenker du kanskje på de mest profilerte stjernene som Tiger Woods, Rory McIlroy eller Michael Jordan. De viktigste navnene i Nike-historien er imidlertid de for menigmann mindre kjente navnene Phil Knight, Bill Bowerman og Steve Prefontaine.

Steve Prefontaine og coach Bill Bowerman

Steve Prefontaine og coach Bill Bowerman

Nike er verdens mest merkevare innen sportsartikler, med en estimert markedsverdi på nærmere 30 milliarder dollar (estimert av analyseselskapet Millward Brown). Selskapet fikk sin spede begynnelse i Beaverton, Oregon (USA) under navnet Blue Ribbon Sports, grunnlagt av Bill Bowerman og Phil Knight i januar 1964. Bowerman var friidrettstrener ved University of Oregon, og Knight, som fortsatt er selskapets styreformann den dag i dag, var student og idrettsutøver. Gjennom selskapet Blue Ribbon Sports importerte de Unitsuka Tiger (nå ASICS) joggesko fra Japan, og solgte dem ut fra bagasjerommet på bilen til Phil Knight. Bowerman eksperimenterte med å lage sine egne joggesko som skulle gi maksimal komfort og demping for atletene. I de første parene han lagte, støpte han inn en gummisåle som han hadde stekt på familiens vaffeljern. Senere har selskapet konkretisert sin misjon til å være «To bring inspiration and innovation to every athlete in the world». Men la oss se litt nærmere på begynnelsen.

images

De hjemmelagede skoene fikk navn etter den greske seiersgudinnen Nike, og ble dekorert med den senere så berømte Swoosh-vingen. Selskapet ble omdøpt til Nike i 1972. En av de mest talentfulle idrettsutøverne i USA på denne tiden var Steve Prefontaine. Da han skulle velge videre utdannelse, var han jaktet på av universiteter over hele kontinentet. Prefontaine valgte til slutt å løpe for University of Oregon, etter at han hadde fått et brev fra Bowerman som lovte ham å gjøre ham til verdens beste mellom- og langdistanseløper.

Steve Prefontaine utviklet seg til å bli en meget aggressiv løper, og som alltid startet løpene i høyt tempo. Han holdt i alt 7 nasjonale rekorder på distanser mellom 2.000 og 10.000 meter, og deltok i OL i Munchen i 1972. images-4Her ble han nummer fire, etter å ha lagt på andreplass ut siste sving. Det drepende tempoet fra start gjorde at mer taktiske løpere disponerte de siste kreftene til å smette forbi Prefontaine og beslaglegge de olympiske medaljene. På hjemmebane ble han, med sitt flagrende hår, bart og helhjertede løpsopplegg, oppfattet nærmest som en rockestjerne. Taktfaste rop lød over Hayward Field: Pre! Pre! Pre!

Prefontaine omkom i en tragisk bilulykke 30.mai 1975. Kun en uke senere skulle friidrettsstevnet Hayward Field Restauration Meet gå av stabelen. Dette stevnet ble første gang arrangert i 1973 i forbindelse med en pengeinnsamling for å restaurere en del av tribunen på denne legendariske friidrettsstadionen i Eugene, Oregon. Dette året, i 1975, hadde man endret navnet til «The Bowerman Classic» for å hedre den høyt elskede treneren Bill Bowerman. Etter Prefontaines tragiske bortgang uka før, besluttet man å omdøpe stevnet til Prefontaine Classic, et navn stevnet har båret siden.

Fra Pre Classic 2015

Fra Pre Classic 2015

Nike har vært hovedsponsor for Prefontaine Classic siden 1978. Selskapets sjel og opprinnelse er tuftet på å utvikle best mulig utstyr for atleter. Historien om Pre er en viktig del av denne sjelen. images-3Sitater som «The only good pace is suicide pace, and today looks like a good day to die» og «Most people run a race to see who is fastest. I run a race to see who has the most guts» befestet myten om en innstilling og entusiasmen for det han holdt på med. Dette var starten for Nike, en arv som er ført videre med imponerende talent og overbevisning.

Nike har etablert kredibilitet og fellesskap med atleter ved å markedsføre seg i tett samarbeid med stjerner som Michael Jordan, Tiger Woods, Mo Farah og Rory McIlroy. Atletene fra ulike idrettsgrener er tydelige bærere av historiene innen ulike kategorier sko og utstyr, og er tydelige representanter for en treningskultur og vinnervilje i alt fra reklamefilmer, annonser til displays i butikkene verden over. Nike har egne seniormedarbeidere som reiser rundt og forteller historiene om hvor de kom fra og hvorfor de er der for de som trener, historien om Pre og gummisåler stekt i vaffeljern.

Just do it!

Fra Nike Store, Fifth Avenue, NYC

Fra Nike Store, Fifth Avenue, NYC