Tilbake til Tryvannstårnet?

Strømmetjenester på nett er på god vei til å endre måten vi underholdes på. Stadig færre ser lineært TV. Blir NRK enerådende nok engang, som de var når fjernsynet kom i 1960? Unknown

Det er over 50 år siden TV kom til Norge. NRK var enerådende helt frem til TV2 ble lansert i 1992. Det kan virke nesten absurd i dag, men i 60- og 70-åra ble formidlingen og fortolkningen av norsk virkelighet styrt fra Marienlyst i Oslo. Og etter Kveldsnytt litt over kl 23 om kvelden, ble vi ønsket god natt med bildet av Tryvannstårnet.

For litt over ett år siden noterte vi oss mørke skyer for lineært TV.I denne artikkelen ser vi på om norsk innhold igjen vil bli monopolisert fra NRK på grunn av den teknologiske utviklingen.

Trenden i retning av internett-bruk på bekostning av lineært TV har bare forsterket seg det siste året. Ifølge forbrukerundersøkelser publisert av MedieNorge, er den daglige TV-tittingen bare det siste året redusert fra 74 til 67% i den norske befolkningen (i alderen mellom 9 og 79 år). Til sammenligning har den daglige internett-bruken lagt stabilt midt på 80-tallet de tre siste årene, og landet i 2015 på 87%. Spriket mellom daglig internett-bruk og TV-titting er dermed hele 20 prosentpoeng.

Bilde2

Hva bruker vi internett til? De to viktigste bruksområdene er nyheter i en eller annen form, og sosiale medier, med henholdsvis 73 og 70%. Film og TV over nett har hatt en stabil voksende trend, og har nå nådd 48% av befolkningen i daglig bruk. Nyhetene på lineært TV derimot fortsetter den negative trenden, og falt i 2015 ned på 46%. I årene fra 2002 og til i dag har kategoriene film på TV falt fra 21 til 13% og TV-serier fra 32 til 24%. Kun sport på TV holder en stabil seeroppslutning på TV med rundt 25%. Denne kurven er noenlunde robust, og med noen mulige topper i partallsårene (Vinter/sommer-OL og fotball-VM/EM?). Mulig dette reflekterer andelen sportsinteressert befolkning. Hvorom alltid enn er, sport er mest interessant når du ser begivenhetene ”live”.

Bilde1

Apropos live, du behøver ikke abonnere på TV-kanaler for å kunne se viktige kanaler som NRK, TV2 og TV Norge / Discover-familien direkte. Disse kanalene kan strømmes over nett via appene du har på ditt smart-TV, Apple TV eller spillkonsoll. Du kan også bruke lesebrettet og smarttelefonen din for å strømme innhold. Tall fra TNS Gallup viser at ca 60% av all datatrafikk nå går mot håndholdt utstyr. Dette er et trendskift i forbruksmønster som ytterligere setter det gode, gammeldagse lineære TV-tilbudet under press.

Hvem vil strømme det norske innholdet dersom TV-kanalene forsvinner? Det korte svaret er NRK. La oss gå litt i dybden og motivere hvorfor:

Informasjonsstrømmen beveger seg i rekordfart mot nett og håndholdte skjermer. Det er likevel begrenset hvor mange steder en seer eller konsument orker å holde rede på og besøke hver dag. I tillegg må strømmetjenester som TV2 Sumo, DPlay (Discovery), Netflix, HBO og Viaplay konkurrere om plass i folks lommebøker. Vi tror at folkd betalingsvilje for å abonnere på disse tjenestene er økende, men at dette da vil gå på bekostning av tradisjonelt TV-abonnement, dekodere og PVR-bokser fra nettleverandøren.

Netflix holder tronen som den mest populære abonnementstjenesten så langt. Med stadig nye titler, også av egenprodusert stoff av god kvalitet, så antar vi at de holder skansen en stund fremover også.

NRK er fritt tilgjengelig for alle, enn så lenge. NRK har selvsagt den store fordelen og forspranget i at de starter hvert nytt budsjettår med drøye 5 milliarder kroner på bok. Der andre kommersielle kanaler må skaffe seg inntekter basert på reklame og brukerbetaling, lever NRK godt på statlige midler. Spørsmålet er hvor lenge de blir tillatt å beholde denne konkurransevridende posisjonen. NRK benytter uansett sin særegne posisjon godt.

Skam er eksempel på innovativt programkonsept i mange kanaler

Skam er eksempel på innovativt programkonsept i mange kanaler

Vel strømmer de alt innhold på nrk.no uten brukerbetaling, men de lager også innovativt og godt innhold. Den prisbelønte serien SKAM er et levende bevis på det. Nyskapningen er interessant både med sitt ungdomsrelevante innhold, men også fordi programskaperne skaper et finstemt samspill mellom ulike medier som lineært TV, strømming og via sosiale medier som Facebook og Instagram. Søker du på nrk.no, vil du se at SKAM dominerer blant de ti mest sette TV-programmer på nett, og det med tall på oppunder halvmillionen. Dette tilsvarer antallet seere på sportsbegivenheter og de mest populære underholdningsprogrammene på TV.

Det store spørsmålet er da hvilke andre, norske TV- og strømmekanaler det egentlig er plass til?

TV2 har annonsert at dagene som Norges seriemester er over. Det kuttes nå i kostnader, og med økt fokus på relevant og virkelighetsnært norsk innhold. De har lenge (for lenge?) kjørt kommersielle konsepter som Skal vi danse og Senkveld med Thomas og Harald. Tyggegummi-preget underholdning uten skarpe kanter eller nytenkning i nevneverdig grad. Seere under 50-60 år ser ikke på lineært TV, og de har også forlatt denne type gamle slagere i stor skala. Om TV2 klarer å beholde en lønnsom posisjon i dette markedet, er et stort spørsmål.

Discovery/TV Norge har noe spennende på gang med DPlay

Discovery/TV Norge har noe spennende på gang med DPlay

Denne observatøren tror akkurat nå mer på TV Norge/Discovery-sjefen Harald Strømme (et treffende navn i denne sammenheng), som i den senere tid har maktet å bygge en forholdsvis interessant profil innen norsk humor med navn som Espen Eckbo, Thomas Giertsen, Harald Eia og Ylvis blant andre.  I tillegg til disse, har Discovery markert seg sterkt ved kjøp av sportsrettigheter som det skal bli spennende å se om de klarer å skape trafikk til.

I norsk perspektiv kan vi likevel frykte et fremtids-scenarie hvor det norske mangfoldet er redusert til det du får fra statskanalen NRK. De kommersielle kanalene vil leve en marginal tilværelse i ”skyggenes dal”, med kommersielt innhold ”uten motstand”, og strømming av importert innhold. Dette må de da gjøre i konkurranse med giganter som Netflix og HBO, men kanskje også formidlet via sosiale portaler som Facebook, Apple, Google og Amazon. Det er vel egentlig ingen katastrofe om du må se gamle Friends eller Seinfeld-episoder hos Netflix istedenfor TV Norge eller TV2. Dersom vi blir stående igjen med kun ett mediehus som leverer TV og strømmet innhold i fremtiden, så er i realiteten ringen sluttet. Vi fikk NRK i 1960, og kanskje er de alene om å fortolke norsk virkelighet også i fremtiden. Det var vel ikke ønskelig?