Årets foreleser

For andre år på rad gikk Morten Ågnes til topps i kåringen av årets foreleser i Bergen. Det er langt fra tilfeldig. Les intervjuet her!

Tekst: Sjur Vågen, foto: Sindre Sommerfelt, Høyskolen Kristiania.

– Det er en utrolig hyggelig bekreftelse på at jeg gjør noe rett. Slike utmerkelser gjør det enda kjekkere å gjøre dette her. Samtidig ønsker jeg å presisere at dette er en anerkjennelse til hele fagstaben her i Bergen og de emneansvarlige i Oslo, ikke bare meg, sier høyskolelektor Morten Ågnes.

Under det årlige nyttårsballet til Studentunionen, har det blitt en tradisjon å ha forskjellige prisutdelinger. Gjestene får tilsendt en link i forkant av arrangementet der de skal stemme fram alt fra årets student til årets foreleser. For andre år på rad, var det Ågnes som trakk det lengste strået.

Du gjør tydeligvis noe rett, Morten! Hva er hemmeligheten?

– Sier jeg det, kan jeg ikke vinne på nytt, sier bodøværingen med et smil før han fortsetter.

– Det gode samarbeidet og kommunikasjonen oss lærere mellom her på Høyskolen Kristiania, er utrolig viktig. Samtidig er jeg kritisk til meg selv og reflekterer mye på hva jeg gjør i klasserommet. Hva fungerer bra og hva fungerer mindre bra. Engasjement og variasjon er viktig. Studentene merker fort hvis du ikke varierer undervisningsopplegget og ikke er engasjert i det du underviser i, forklarer han.

Tar med erfaringer inn i klasserommet

Mye har skjedd siden en 14 år gammel Ågnes spaserte gatelangs i Bodø og solgte aviser. Han flyttet til Bergen og tok en mastergrad i markedsføring på NHH. Nå, om lag 30 år senere, kan han se tilbake på en meget innholdsrik karriere i en rekke bedrifter innenfor finans, reklame og bredbånd. Denne lange og varierte arbeidserfaringen går som hånd i hanske med hva Høyskolen Kristiania jobber for. Nemlig praksisnær undervisning med bakgrunn i hva markedet har behov for.

– Selv hadde jeg en professor som stadig brukte kaffeprisene fra over et tiår tilbake som eksempel i undervisningen. Overheaden hans var så full av fingeravtrykk at halvparten hadde vært nok. Jeg må passe på at jeg aldri havner der selv. Jeg må forsøke å bruke min erfaring og knytte dette opp mot pensum og hva som foregår i dag. Det er mye mer fruktbart, sier Ågnes.

Følger med: Studentene både lytter og noterer flittig når Ågnes underviser. Her snakker han om salgsledelse til studentene på markedsføring og salgsledelse.

Pasjon, motivasjon og stå-på-vilje

En ting er å ha lang arbeidserfaring. En annen ting er hva du har gjort og utrettet i løpet av disse årene, og det er her Morten skiller seg ut fra mange. Kanskje til og med de fleste. Tidlig i år 2000 gikk han sammen med fire andre gründere og sprang rundt med en 40 sider lang PowerPoint for å få investorer. Nå skulle det satses på bredbånd, og det stort. Denne løperunden til pengesterke Bergensere var en suksess og NextGenTel så dagens lys for første gang. På seks år økte antallet ansatte fra fem til 200. Med cirka 2 milliarder i verdi, ble selskapet kjøpt av børs.

– Dette er den beste jobberfaringen jeg har, for ikke å snakke om den mest lærerike. Jeg fikk kjenne på det å bruke hele meg selv og mer til, men det er her både pasjon, motivasjon og stå-på-viljen kommer inn, forteller Ågnes.

– Gjør meg sulten

Etter eventyret med NextGenTel, ville Ågnes prøve noe nytt. Han startet sitt eget konsulentselskap der formidling og foredrag spilte en stor rolle. Dette gav mersmak, og etterhvert kom han i kontakt med Stein Juvik, en annen foreleser hos Høyskolen Kristiania Bergen. Det skulle vise seg å være en døråpner for bodøværingen som i utgangspunktet ikke hadde sett for seg å undervise morgendagens ledere.

– Når ting ble gjort på nytt og på nytt, blir det for lite utfordrende og variert for meg. Da blir det fort kjedelig. Jeg hadde oppnådd det jeg ville i arbeidslivet og ønskte å gi noe tilbake etter å ha vært leder siden 25-årsalderen.

Ikke lenge etter stod han i auditoriet til Høyskolen Kristiania som timeforeleser. De gode tilbakemeldingene hopet seg opp og det tok ikke lang tid før han ble fast ansatt.

– Nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke begynte med dette tidligere. Å sitte fremfor peisen og lese meg opp på nye lærebøker, er rett og slett julaften for meg. Dette er noe jeg virkelig koser meg med, og jeg tenker stadig på hvordan jeg skal overføre denne kunnskapen til studentene. Det er deilig å kjenne på den sulthetsfølelsen det gir meg.

Med all denne erfaringen, hva er dine beste råd for at studentene skal lykkes?

– Entusiasme, kunnskap, pasjon og innsikt er noe jeg tror veldig på. Du må beherske det du velger å fokusere på. En ting er å ha et produkt og kunnskap, men det hjelper ikke hvis du ikke har et ønske om å hjelpe noen. Du må tro på det du gjør. Følelsen av å lykkes, den unner jeg virkelig alle.